A kecsketej, mint funkcionális élelmiszer

 

A kecsketej az egyik legrégebbről ismert szuperélelmiszer. A görög mitológia szerint Zeuszt is kecsketejjel nevelték.

A kecsketejben számos értékes tápanyag van, és összetétele jobban hasonlít az emberi anyatejhez, mint a tehéntejé.

Színe fehér, mert a sárga színt adó karotint a kecske A-vitaminná átalakítva jeleníti meg a tejben. 400-500 %-kal több A-vitamint tartalmaz, mint a tehéntej.

A kecsketej beltartalmi tulajdonságai miatt könnyebben emészthető a tehéntejnél. Fogyasztásakor csökkennek azok a tünetek, melyek a tehéntej fogyasztása esetén problémákat okozhatnak (pl. ekcéma, asztma, puffadás, emésztési kellemetlenség, hurut).

A kecsketej fehérje-összetétele hasonló az emberi anyatejhez. A tehéntejhez képest jóval kevesebb van benne az alfa S1-kazein fehérjéből, amely a legtöbb esetben felelős a tejfehérje-allergiáért. A kecske kazeinje könnyen emészthető, mert a gyomorban sokkal kisebb pelyhekben csapódik ki, mint a tehéntej kazeinje.

Mivel laktózból is kevesebbet tartalmaz (4,5%), mint a tehéntej (4,7%), a laktózérzékenyek számára is könnyebben emészthető.

Nagy mennyiségű oligoszacharidot (rövid szénláncú cukor) tartalmaz. Ezek a vegyületek prebiotikus hatásúak, a vastagbélbe jutva segítik az egészséges bélflóra kialakulását. Zsírtartalmát tekintve a kecsketej több esszenciális zsírsavat (elsősorban linolénsavat és arachidonsavat), és több közepesen hosszú szénláncú (C6-C14) zsírsavat tartalmaz, mint a tehéntej. Ezek a zsírsavak gyorsan hasznosítható energiaforrást jelentenek, és nem tárolódnak testzsírként. A kecsketejben található zsírok továbbá csökkentik az összkoleszterin-szintet és a triglicerid-szintet, ezért rendszeres fogyasztása a szívbetegségek kockázatát is csökkenti. Zsírtartalma 3,5-4%, ám a zsírgolyócskák mérete sokkal kisebb, mint a tehéntejé, ezért könnyen emészthető.

A kecske teje tartalmazza a legtöbb vasat. A kecsketej segíti a vas felszívódását is, és ezáltal a hemoglobin előállítását, ezért rendszeres fogyasztása felgyorsítja a vashiányos vérszegénységben szenvedők gyógyulását.

Rézből, magnéziumból is többet tartalmaz, mint a tehén- vagy a juhtej. Gazdagabb a szívmegbetegedéseket kivédő káliumban. Ásványi anyagai közül a kalcium és a foszfor emelendő ki, amelyek segítik a csontszövet szerves állományának épülését. Cink- és szeléntartalma révén pedig hozzájárul a káros szabadgyökök elleni védelemhez és az idegrendszeri sorvadással járó betegségek megelőzéséhez.

600 Ft / L

A legfrissebb híreink, itt: